Magdalena Ribbings etikettskola

Screen Shot 2014-05-31 at 16.20.46

Är det någon som har sett Magdalena Ribbings etikettskola på DN? Jag bara måste säga att JAG ÄLSKAR HENNE!

Fast innan jag utvecklade denna gränslösa kärlek till henne tyckte jag att hon kändes som en snobbig ”societetsdam” tillhörande ett helt annat århundrade. Men tänk så fel jag hade.

Vem är Magdalena Ribbing då? Jo, hon är alltså DN:s så kallade ”folkvettsexpert”. I korta videos lär hon svenska folket hur man ska bete sig (och hur man inte ska bete sig). Rubrikerna har varit ”Madalena Ribbing lär dig allt om bordsskick” eller ”Ribbing lär dig att hälsa korrekt” eller ”En kollega luktar illa – vad ska jag göra?”

Konceptet var skrattretande, tyckte jag först. Jag menar, själva idén om en ettiketskola kändes så ålderdomlig och långt ifrån hur vi ”moderna” människor beter oss idag. Idag skiter väl de flesta i hur vi hälsar. Många skiter väl till och med i att hälsa över huvud taget och engagerar sig hellre i att ladda ner nya appen på sin smartphone. (Hm… Kanske just därför behövs hennes ettiketskola?…)

MEN så kollade jag på ett av klippen häromdagen och ändrade helt min uppfattning om henne (jag hade alltså inte sett en enda video innan och ändå låtit fördomarna härja fritt). Videon hette ”Sitt inte som våp och vänta på frieri”.

”Jag tycker att det precis lika gärna kan vara en kvinna som friar som en man. Och oavsett vem man friar till så får kvinnor sluta att vara våp och sitta och vänta på att bli friade till av någon karl eller kanske av någon annan kvinna. […] Detta tycker många är väldigt upprörande när jag säger, och då säger jag: gud vad ni är omoderna.”

De sista orden var ju bara helt fantastiska. Jag som hade trott att hon skulle luta sig mot gamla patriarkala- och heteronormativa traditioner.

I en tidigare DN artikel ”Så firar du julen med hyfs och stil” tipsar hon om vad man kan säga till de släktingar som vid julbordet yttrar racistiska eller kvinnoförnedrande åsikter:

”Och till slut kan man säga, om inget annat hjälper, ungefär ”det är obegripligt att en tänkande människa kan inbilla sig att andra är sämre varelser bara för att de har en annan religion/kultur eller ett annat kön; hur korkad får man vara för att tro sådant?” Därefter är det förmodligen slut på julstämningen.”

Efter att ha snokat runt på Wikipedia såg jag också att hon varit invigningstalare på Pridefestivalen 2010.

”Helt fel blir det när heterosexuellas majoritet tror att de har makt över minoriteten”

Magdalena Ribbing är alltså inte alls den jag först trodde utan STÖRTSKÖN OCH HELT FANTASTISK.

Så vad har Ribbings etikettskola lärt mig? Att fördomar kan vara mycket luriga…

Hennes härliga video om frieri hittar ni här: http://www.dn.se/webb-tv/program/ribbings-etikettskola/ribbing-sitt-inte-som-vap-och-vanta-pa-ett-frieri/

En tanke på “Magdalena Ribbings etikettskola

Lämna en kommentar