Fånge i Tokyos undre värld

Första dagen på praktiken avklarad. Och hur känns det mån tro? Spännande? Överväldigande? Läskigt? Utmanande? JA ALLTIHOP! Helt ärligt tror jag inte att jag kunde ha hamnat på en bättre praktikplats. Jag har till och med ett eget kontor… Helt sjuuukt.

Dagen började dock inte så smidigt. I Japan är kollektivtrafiken extremt punktlig, jag menar EXTREMT alltså. Ingen kan komma sen till jobbet med ursäkten så frekvent använt hemma i Sverige vid den här årstiden ”mitt tåg var försenat”, för tågen är aldrig försenade i Japan. Förutom idag. Såklart. Halvvägs till ambassaden stoppade tåget och jag var fast mellan två stationer. Ur högtalarna förklarade tågföraren situationen som uppstått, men på japanska vad klart så jag fattade ju inte ett skvatt. Hur länge skulle jag vara fast? Skulle jag hinna i tid? Vid en tidpunkt kände jag för att börja storgråta, då jag insåg att jag skulle bli sen till min första dag på praktiken. TYPISKT var vad det var. Men tillslut, efter en halvtimmes väntan och tio minuter kvar tills praktikstart, blev vi avsläppta tåget. Förvirrad och vilsen i Tokyos stora tunnelbanesystem skyndade jag mig på ett nytt tåg skulle ta mig till rätt station. Väl framme var det inget annat än att springa som en idiot som gällde. Andfådd, svettig och tio minuter sen anlände jag till ambassaden med den otroliga ursäkten ”mitt tåg var försenat”.

Men trots min dåliga start på dagen lyckades jag snabbt skaka av mig mina 30 minuters fångenskap i Tokyos underjordiska värld för att kastas in i den överjordiska världen på ambassaden.

Så idag har jag fått en introduktion och pratat med min handledare mer specifikt om vad jag kommer få göra på praktiken. Och till min stora glädje är det första område jag ska ge mig på jämställdhet (!).

Så på mitt skrivbord ligger nu en hel hög med papper och pärmar om svensk och japansk jämställdhetspolitik som bara väntar på min nyfikna nos. Det blir min uppgift för i morgon.

Som sagt, jag tror inte jag kunde ha hamnat på någon bättre praktikplats.

En tanke på “Fånge i Tokyos undre värld

Lämna en kommentar