Att mätta den hungriga mannen

IMG_1424

Pust. Jag blir så trött. En tidningsartikel i Japan Today som kör det gamla goa ”tricket” att förminska män och kvinnor till traditionella stereotyper. Mannens behov beskrivs som två: kvinnor och mat. Han beskrivs som primitiv. Hungrig. Djurisk. Kvinnan beskrivs som subjektets objekt. Hon är källan till mannens tillfredställelse (om hon är snygg OCH har en fin personlighet OCH kan laga honom mat det vill säga). Hennes behov finns det dock inget utrymme för.

 I Japan verkar det vara ovanligt med män som lagar mat i hemmen. Även kvinnor som jobbar heltid går upp tidigare på morgonen för att laga matlådor till familjen. I lunchrummet under min praktik har jag många gånger blivit bemött av en förvånad reaktion när jag berättat att det ibland är min pojkvän som lagat min matlåda eller att vi lagat maten tillsammans. ”That is so sweet of him, cooking for you.” Det är ”so sweet” för det förväntas inte av honom. Det är ju kvinnans uppgift, att mätta den hungriga mannen.

Lämna en kommentar